عمل پولیپ بینی

زمانی که مخاط یا همان لایه پوشاننده داخلی بینی بیش از اندازه رشد کند، در داخل بینی توده هایی اضافی ایجاد می شوند که در اصطلاح به آن ها پولیپ بینی گفته می شود. این توده های اضافی منجر به مسدود شدن بینی شده و در نهایت با مشکلات تنفسی برای فرد همراه خواهند بود. ( جراحی بینی )

از جمله عواملی که موجب ایجاد پولیپ در بینی می شود می توان به عفونت های بینی و سینوس و همچنین حساسیت و آلرژی که مخاط بینی را تحریک می کنند اشاره نمود.

نکته ای که افراد باید به آن توجه داشته باشند این است که پولیپ ها، توده ها و ضایعات خوش خیمی هستند که درمان آن ها بسته به شدت شان نیاز به درمان دارویی یا جراحی یا هر دو دارد.

پولیپ بینی

چه عواملی در بروز پوليپ بینی تاثیر دارند؟

احتمال بروز این ضایعات در افرادی که دارای شرایط ذیل هستند بیشتر از سایرین می باشد:

• فیبروز کیستیک
  • آسم
  • عکس العمل به مصرف آسپرین
  • سینوزیت مزمن یا همان عفونت سینوسی مزمن

به طور کلی باید گفت هرگونه بیماری یا مشکلی که موجب متورم شدن حفره داخلی بینی و سینوس به طور دائم شود، احتمال ایجاد پولیپ بینی را افزایش خواهد داد.

فاکتور دیگری که منجر به افزایش احتمال بروز این توده ها می شود، سن است؛ احتمال ایجاد پولیپ در افرادی که سن آن ها بیشتر از 40 سال است بیشتر می باشد.

علائم پوليپ بینی چیست؟

این بیماری نشانه هایی شبیه به سرماخوردگی داشته و موارد ذیل را در بر می گیرد:

• ترشح از بینی
  • درد صورت یا سردرد
  • احساس خفگی
  • آبریزش بینی به طور مکرر
  • خرناس کشیدن
  • فشار به سینوس ها
  • انسداد مزمن بینی
  • کاهش حس چشایی و بویایی
  • ناتوانی در نفس کشیدن از راه بینی و تنفس دهانی
  • سردردهای دائمی؛ در صورتی که عفونت سینوسی وجود داشته باشد.

در صورتی که بیشتر از 10 روز دارای این علائم و نشانه ها بودید، به بهترین متخصص گوش و حلق و بینی اصفهان یا هر شهری که در آن ساکن هستید مراجعه نمایید.

درمان پولیپ بینی

بعد از اینکه وجود پولیپ با انجام روش هایی همچون معاینه فیزیکی ، آندوسکوپی بینی، مطالعات تصویری و تست فیبروز کیستیک تشخیص داده شد، دکتر علیرضا مومنی ، جراح بینی اصفهان با توجه به شرایط و نیاز بیمار، بهترین روش درمان که شامل موارد ذیل می باشد را برای او تعیین می نماید:

• دارو درمانی
  • درمان سینوزیت
  • جراحی آندوسکوپی سینوس :

چنانچه با انجام روش های فوق نتوان در وضعیت پولیپ ها بهبود ایجاد کرد، پزشک با استفاده از این روش اقدام به جراحی و خارج کردن پولیپ ها می کند.