جراحی بینی فانتزی که برخی از افراد از آن با نام جراحی بینی عروسکی یاد می کنند از انواع عمل زیبایی بینی می باشد که از طرفداران بسیار زیادی در جهان برخوردار بوده و در میان خانم ها محبوب تر از آقایان می باشد.بینی بیشتر از سایر اجزای موجود در صورت جلب توجه می کند و این به دلیل قرار گیری آن در مرکز صورت و همچنین برجستگی اش می باشد. این عضو همچنین تاثیر زیادی بر زیبایی دیگر اجزای موجود در چهره دارد. از همین رو حفظ تناسب و هماهنگی میان بینی و سایر اعضای صورت موضوعی است که باید حین جراحی و به ویژه جراحی بینی فانتزی بسیار مورد توجه قرار بگیرد. در ادامه مطلب دکتر علیرضا مومنی ، تمامی موارد لازم جهت جراحی بینی عروسکی را به شما توضیح خواهیم داد.

 

جراحی بینی فانتزی

 

ویژگی های بینی فانتزی چیست؟

در ذیل به ویژگی هایی که جراحی بینی فانتزی داشته و آن ها را از بینی های طبیعی متمایز می نمایند اشاره کرده ایم. این ویژگی ها عبارتنداز:

  • سربالا بودن نوک بینی
  • کوچک بودن زیاد سایز بینی
  • وجود قوس بر روی ناحیه پل بینی
  • وجود زاویه بیشتر از 105 درجه میان لب بالا و نوک بینی

 

مراحل جراحی بینی فانتزی

برش: جراح، بعد از بیهوش کردن بیمار توسط ماده بیهوشی عمومی، بینی بیمار را به نسب میزان تغییرات لازم به یکی از دو تکنیک رینوپلاستی باز و یا بسته برش می دهد.

فرم: در صورت بزرگ بودن استخوان به هنگام جراحی بینی فانتزی ، پزشک آن را می تراشد. البته در برخی موارد ممکن است، به علت کم بودن استخوان کافی پیوند غضروفی در بینی بیمار انجام می شود که بستگی به نوع بینی افراد و استقامت استخوان های او دارد.

اصلاح فرم بینی: ابتدا تمامی موارد موثر در ایجاد اختلال تنفسی و انحراف بینی رفع شده. و سپس قوس لازم، کوچک کردن فرم کلی بینی و موارد قابل تغییر در بینی های فانتزی انجام می شود.

بخیه: در مرحله آخر بهترین پزشک در اصفهان ، برش های ایجاد شده را توسط بخیه های جذبی و غیر جذبی بسته و بینی بیما را پانسمان می کند.

عمل بینی عروسکی و حساسیت های بالای آن

جراحی بینی فانتزی دارای حساسیت بسیار بالایی می باشد. که  نیازمند یک پزشک با تجربه و مهارت کافی است. به طور کلی لازم است یک نگاه واقع بینانه داشته و از تحت فشار قرار دادن جراح بینی، برای کوچک کردن بیش از حد بینی خود خودداری کنید. سعی کنید انتظار هایتان به میزان قوس و تغییرات لازم با فرم کلی صورت و زاویه ای مناسب با دیگر اعضای صورتتان باشد. به طور کلی باید بگوییم هر نوع تغییری که با بررسی کامل و واقع بینانه انجام نشود مشکلات تنفسی متعددی را در عمل فانتزی بینی به همراه خود خواهد داشت.

کاندیدای مناسب جراحی بینی فانتزی چه کسانی هستند؟

اشخاصی که خواهان جراحی بینی به فرم فانتزی هستند باید علاوه بر داشتن شرایط عمومی جراحی شامل برخورداری از هزینه های جراحی، سالم بودن از نظر فیزیکی و جسمی، باردار و شیرده نبودن، داشتن توقعات منطقی از نتیجه جراحی و غیره، شرایط ذیل را نیز داشته باشند:

داشتن بینی استخوانی : بینی ها به طور کلی به دو نوع گوشتی و استخوانی تقسیم می شوند که این تقسیم بندی به دلیل تفاوت در ویژگی های ساختاری بینی ها به هنگام جراحی بینی فانتزی می باشد. بینی های گوشتی را به دلیل ویژگی های ساختاری شان نمی توان به فرم فانتزی جراحی کرد؛ استخوان و غضروف های بینی های گوشتی استحکام بالایی نداشته و همین امر موجب می شود تا نتوان تغییرات زیادی همچون قوس زیاد را بر روی پل بینی ایجاد کرد. البته باید بگوییم حتی اگر امکان ایجاد این تغییرات در ساختمان بینی نیز وجود داشته باشد پوست ضخیم بینی های گوشتی اجازه نمایان شدن این تغییرات را نخواهد داد.

زن بودن : سایز بینی های فانتزی کوچک است و همین امر موجب می شود تا با صورت بینی آقایان که معمولاً استخوانی و درشت بوده و دارای اجزای بزرگ است تناسب نداشته باشد.

وجود فاصله کم میان بینی و لب : یکی از مواردی که زیبایی صورت را تحت تاثیر قرار می دهد زیاد بودن فاصله میان بینی و لب است. به همین دلیل افرادی که فاصله لب و بینی شان به طور مادرزادی زیاد می باشد بهتر است از جراحی بینی فانتزی که نوک سربالای آن موجب بیشتر شدن این فاصله می شود خودداری کنند.

عمل بینی فانتزی برای چه افرادی مناسب نیست ؟

همان طور که می دانید در عمل بینی فانتزی یا عروسکی ، تغییرات قابل توجهی ایجاد می شود بنابراین انجام آن برای خانم ها و افرادی که چهره ی ظریف تری دارند ، مناسب تر خواهد بود با این حال به نظر متخصصین این سبک از رینوپلاستی در افرادی با ویژگی های زیر نتیجه ی دلخواه را نخواهد داشت :

1. افراد با ساختار استخوانی و بافتی ضعیف مناسب عمل بینی فانتزی نیستند

اگر فرد دارای استخوان‌های بینی ضعیف یا بافت‌های نازک و شکننده باشد ، ممکن است نتیجه جراحی فانتزی مطلوب نباشد و مشکلاتی مانند ناپایداری و تغییر شکل بعد از جراحی به وجود آید.

2. افراد با مشکلات تنفسی کاندید مناسب برای جراحی بینی فانتزی نیستند

اگر فرد دچار مشکلات تنفسی یا اختلالات ساختاری در بینی مانند انحراف سپتوم باش د، تغییرات فانتزی در بینی می‌تواند مشکلات تنفسی را تشدید کند و عموما در این افراد تنها به رفع مشکلات تنفسی پرداخته می شود.

3. افراد با سابقه مشکلات پوستی یا عفونت‌ها نباید عمل بینی فانتزی انجام بدهند

افرادی که دارای مشکلات پوستی مزمن یا سابقه عفونت‌های مکرر در ناحیه بینی هستند ، ممکن است با خطرات بیشتری مواجه شوند و نتیجه رینوپلاستی تحت تأثیر قرار گیرد.

4. افراد با سنین بالا نباید رینوپلاستی عروسکی انجام بدهند

در سنین بال ا، به دلیل کاهش انعطاف‌پذیری پوست و ضعف بافت‌های ساختاری ، ممکن است نتایج جراحی فانتزی به خوبی حفظ نشود و مشکلاتی در بهبود به وجود آید.

5. مردان کاندید مناسبی برای عمل بینی فانتزی نیستند

هر چند که فرم بینی در رینوپلاستی ،بر اساس سلیقه و نظر افراد تعیین می شود با این حال اکثر متخصصین موافق عمل بینی فانتزی برای مردان نیستند زیرا ویژگی های آن در تناسب با مشخصه های چهره مردانه نیست.

قبل از تصمیم‌گیری برای جراحی بینی فانتزی ، مشاوره با بهترین جراح بینی برای ارزیابی دقیق ویژگی‌های فردی بسیار مهم است تا نتیجه جراحی مطلوب باشد.

اقدامات پیش از انجام جراحی بینی فانتزی

  • باید مصرف سیگار و الکل را از دو هفته پیش از جراحی متوقف کنید.
  • پیش از انجام جراحی بینی فانتزی لازم است که در مورد جراح بینی به خوبی تحقیق کنید این کار را می توانید از طریق جست و جو در اینترنت انجام دهید یا از دوستان و نزدیکان پرس و جو کنید .
  • بعد از اینکه جراح مورد نظر خود را پیدا کردید می توانید برای مشاوره به مطب بروید و در آنجا نمونه کارهای بینی های فانتزی را در البوم نمونه کارها مشاهده کنید. بعد از اینکه این مراحل را انجام دادید.باید با پزشک صحبت کنید.
  • صحبت هایی که با پزشک انجام میدهید می تواند در خصوص فرم بینی و این سوال که با توجه به نوع بینی آیا کاندیدای مناسبی برای این فرم به شمار می روید باشد. سعی کنید در مورد فرم بینی احساساتی تصمیم نگیرید و واقع گرایانه در مورد نتیجه حرف بزنید.
  • در مرحله بعدی باید در مورد داروهایی که مصرف می کنید لیستی به پزشک ارائه کنید و پزشک به شما در خصوص داروهایی که باید تا زمان جراحی و دوره نقاهت مصرف نکنید به شما توضیح می دهد.

بررسی میزان کبودی بعد از جراحی بینی فانتزی

ایجاد کبودی پس از عمل بینی ، امری طبیعی و موقت است که نشانگر وجود آسیب و ترما در ناحیه تحت جراحی است که رنگ این کبودی ها با گذر زمان تغییر می کند. در واقع واکنش بدن به ترما و آسیب در هر فرد متفاوت است . برخی افراد ممکن است به طور طبیعی بیشترین حالت از کبودی را در پوست خود تجربه کرده ، در حالی که برخی دیگر کمترین کبودی را داشته باشند . این واکنش‌ ها به دلیل تفاوت‌ در ژنتیک و جنس پوست هر فرد ایجاد می شود. علاوه بر این باید بدانید که در برخی از مدل های بینی ، ممکن است کبودی بیشتری رخ دهد . به عنوان مثال در جراحی بینی فانتزی در اصفهان که شامل تغییرات زیاد در ساختار بینی و غضروف‌ ها است ، کبودی ها با شدت بیشتری خود را نمایان می سازند.

رنگ قرمز (روز اول) : پس از جراحی ، منطقه ‌ای که تحت ترما و آسیب قرار گرفته است ، ممکن است به رنگ قرمز تغییر خود را نمایان کند . این امر ناشی از وجود اکسیژن در خون است که به طور موقت باعث تغییر رنگ قرمز می ‌شود.

رنگ بنفش ، آبی یا سیاه (بعد از یک تا دو روز) : در مدت یک تا دو روز پس از جراحی ، کبودی اطراف بینی به رنگ بنفش ، آبی یا حتی سیاه تغییر می ‌کند . این تغییر رنگ به علت نفوذ خون به لایه‌ های پوستی بالاتر است.

کبودی بهبود یافته (پس از پنج روز) : با گذشت پنج روز از عمل ، معمولاً می‌ توان بهبودی در کبودی ها را تا حجم قابل توجهی مشاهده کرد به گونه ای که این عارضه به تدریج از بین رفته و رنگ پوست روشن ‌تر می‌ شود.

بازیابی کامل (پس از ده تا چهارده روز) : تجربه نشان داده است که در اکثر موارد بعد از گذشت ده تا چهارده روز ، کبودی ها به طور کامل از بین رفته و پوست به حالت طبیعی خود باز می‌ گردد.

مهم است که در رعایت مراقبت های بعد از جراحی بینی فانتزی دقت عمل بیشتری داشته باشید ؛ زیرا کبودی ها ممکن است دیرتر از سایر مدل ها از بین بروند . همچنین ، در صورتی که کبودی ها با گذر زمان بهبود پیدا نکرده یا وضعیت فعلی بیمار بدتر ‌شود ، حتماً به پزشک مراجعه کنید تا اوضاع شما مورد ارزیابی دقیق قرار بگیرد .

تفاوت های جراحی بینی فانتزی با نیمه فانتزی را بشناسید !

کوچک بودن نوک بینی

جراحی بینی فانتزی : در جراحی بینی فانتزی ، نوک بینی به شکل چشمگیری کوچک‌ تر شده تا با کاهش اندازه و باریک کردن آن ، جراحی به پایان برسد. در واقع نوک بینی ممکن است به طور قابل توجهی بالا کشیده شود تا یک قوس زیبا و فانتزی ایجاد کند.

مدل نیمه فانتزی : در مدل نیمه فانتزی ، نوک بینی همچنان کوچک می ‌شود ؛ اما نه به اندازه‌ ای که در جراحی بینی فانتزی انجام می ‌شود. هدف اصلی حفظ ظاهر طبیعی‌ و متعادل‌ است.

زاویه بین نوک بینی و لب

جراحی بینی فانتزی : زاویه بین نوک بینی و لب بالا در جراحی بینی فانتزی بیشتر از حالت طبیعی است. این زاویه معمولاً بین 100 تا 105 درجه است که باعث قوس بیشتر خواهد شد. این ویژگی یکی از شاخص ‌های اصلی و برجسته جراحی بینی فانتزی است.

مدل نیمه فانتزی : زاویه بین نوک بینی و لب بالا در مدل نیمه فانتزی معمولاً کم تر است و به طور معمول بین 90 تا 95 درجه می باشد. این زاویه کمک می‌ کند تا بینی ظاهری متعادل تری با سایر ویژگی ‌های چهره داشته باشد.

میزان حساسیت جراحی

جراحی بینی فانتزی : جراحی بینی فانتزی به دلیل نیاز به تغییرات بزرگ ‌تر و دقیق ‌تر، حساسیت بیشتری دارد. این نوع جراحی نیازمند مهارت بالا و تجربه زیاد جراح است تا نتایج مطلوب و بدون عوارض جانبی حاصل شود. هر گونه اشتباه در این نوع جراحی می ‌تواند به نتایج غیرطبیعی و نامطلوب منجر شود.

جراحی بینی نیمه فانتزی : در مدل نیمه فانتزی نیز نیاز به دقت و حساسیت وجود دارد ؛ اما به دلیل تغییرات کمتر و طبیعی ‌تر، میزان حساسیت آن نسبت به جراحی بینی فانتزی کمتر است. با این حال ، مهارت و تجربه جراح همچنان نقش مهمی در دستیابی به نتایج رضایت ‌بخش ایفا می ‌کند.

عوارض عمل بینی فانتزی

گاهی اوقات بعد از جراحی بینی فانتزی ، افراد دچار عوارضی نادر می شوند.امات در نظر داشته باشید که بروز برخی از عارضه ها مانند تورم خونریزی و کبودی بعد از عمل راینوپلاستی نرمال است و نمی توان انرا غیرطبیعی دانست. در صورتی که در انتخاب یک جراح به خوبی دقت کنید کمترین عوارض را تجربه می کنید.
عوارضی چون قرینه نبودن سوراخ های بینی ،خیلی کوچک شدن آنها ،اختلال در تنفس از جمله مواردی می باشد که گاهآ ممکن است حین جراحی بینی فانتزی پیش بیاید و گاهی افراد را مجبور به عمل بینی ترمیمی می کند.

چه سنی برای عمل دماغ فانتزی مناسب است؟

جراح توصیه می کند تا افراد برای جراحی بینی فانتزی حتما بعد از گذراندن سن بلوغ مراجعه کنند. قبل از تکمیل فرایند سن بلوغ بینی افراد به طور کامل رشد نکرده و مستحکم نمی باشد. با توجه به عمل بینی فانتزی که تغییرات بسیاری بر روی بینی افراد اعمال خواهد شد، و دارای حساسیت بسیار بالایی نیز می باشد، ممکن است نتیجه جراحی قبل از سن بلوغ دارای رضایت بالایی نباشد و فرد در اینده اقدام به جراحی ترمیمی بینی خود کند.

سخن آخر

جراحی بینی امروزه از جمله پرطرفدارترین جراحی های زیبایی به شمار می رود و در این میان خانم ها بیشتر در پی جراحی بینی فانتزی می باشند و این مدل در میان این گروه طرفداران زیادی دارد.پیش از اینکه در مورد جراحی بینی تان به سبک فانتزی تصمیم بگیرید در مورد این موضوع تحقیق کنید و سعی کنید کاملا عاقلانه این تصمیم را بگیرید و به گزشکی خوب در اصفهان مراجعه کنید.