در حال حاضر ، یکی از بهترین روش ها به منظور درمان مشکلات سینوسی ، جراحی آندوسکوپی سینوس می باشد ؛ پزشک ، در طی این جراحی بدون ایجاد برش و با استفاده از ابزارهای مخصوص ، اقدام به رفع مشکلات بیماران ؛ از جمله بهبود جریان هوا از طریق مجاری بینی ، تقویت حس بویایی ، رفع عفونت های سینوسی و غیره می کند. جهت انجام این عمل می توانید به دکتر علیرضا مومنی ، بهترین جراح آندوسکوپی سینوس اصفهان مراجعه نمایید.

آندوسکوپی سینوس - دکتر مومنی

با انجام جراحی اندوسکوپی سینوس ، می توان به باز کردن منافذ تنگ سینوس ها نیز پرداخت. در مواقعی که عفونت و التهاب سینوس ها بسیار شدید باشد ، به طوری که از روش درمان با دارو ، نتایج مطلوب دریافت نشود ؛ انجام جراحی آندوسکوپی سینوس ، پیشنهاد می گردد ؛ این روش ، به عنوان بهترین روش درمانی ، توانایی رفع نسبی مشکلات سینوسی را دارد .

هدف از انجام اندوسکوپی سینوس

1. کاهش دفعات و شدت عفونت های سینوسی
  2. بهبود علائم سینوزیت ،تنفس از طریق بینی و حس بویایی
  3. امکان دسترسی به حفره های سینوسی برای پاکسازی و درمان سینوس ها

چگونگی امادگی برای انجام آندوسکوپی سینوس

پرهیز از مصرف آسپرین ، 7روز پیش از انجام این فرآیند توصیه می شود. آسپرین حتی در میزان دوز پایین باعث افزایش خونریزی در حین و بعد از انجام پروسه خواهد شد. از هشت ساعت پیش از انجام این عمل خوردن و آشامیدن را متوقف کنید. استعمال دخانیات را از دو هفته پیش از این فرآیند متوقف کنید.

چگونگی انجام جراحی اندوسکوپي سينوس

در گذشته ؛ به منظور تخلیه عفونت سینوس ها ، در ابتدا بافت هایی که دچار آسیب دیدگی شده بودند ، برداشته شده و سپس ، جهت برداشت عفونت ها ، مسیرهای ایجاد می گردید ؛ در صورتی که در حال حاضر ، با انجام روش عمل جراحی آندوسکوپي سينوس ، دیگر نیاز به هیچ گونه برش خارجی نبوده و جراحی ، از طریق حفره های بینی انجام می گیرد ؛ اما چگونه ؟

در حین انجام این عمل ؛ پزشک ، از طریق وارد کردن ابزاری به نام آندوسکوپ درون حفره های بینی ، اعضا درونی بینی را مشاهده کرده و سپس ، بدون ایجاد برش خارجی ، اصلاحات مورد نیاز را اعمال کند .

لازم به ذکر است ؛ تکنیک های بسیاری به منظور انجام جراحی آندوسکوپي سينوس ، وجود دارد که پزشک ، با توجه به شرایط بیمار یکی از بهترین آن ها را انتخاب می کند.

عوارض اندوسکوپی سینوس

عارضه های ناشی از انجام این فرآیند معمولا، مربوط به آسیب به بافت ها و عفونت می باشد. کم شدن حواس بویایی و چشایی ،عوض شدن تن صدا،حساسیت به مواد بی حس کننده از دیگر عوارض می باشد.انواع نادری از آسیب های شدید که مربوط به مغز و چشم می باشند به میزان کم گزارش شده است.

مراقبت های بعد از آندوسکوپی سینوس

بعد از انجام این فرآیند نکاتی وجود دارد که باید در جهت تسریع بهبودی انجام دهید.

• سعی کنید به هنگام استراحت ،حتما سر خود را بالا بگیرید این کار خونریزی را کاهش می دهد.موقع خواب نیز این نکته را فراموش نکنید. در صورت نیاز می توانید از چند بالش کمک بگیرید.
  • دکتر داروهای مسکن و آنتی بیوتیک را برای شما تجویز خواهد کرد به درستی و به موقع آنها را مصرف کنید.
    از دستگاه مرطوب کننده هوا در محل استراحت تان استفاده کنید.
  • سیگار نکشید و در محیط هایی که مملو از دود سیگار است ،حضور پیدا نکنید.
  • از مصرف مواد غذایی که حاوی کافئین هستند خودداری کنید.
  • برای جلوگیری از وارد شدن هرگونه فشار به بینی ،لباسهایی بپوشید که آسان قابل تعویض باشند.
  • به مدت 24 ساعت بعد از پروسه بهتر است رانندگی نکنید.
  • از انجام فعالیت های سنگین و ورزش های پرتحرک نظیر ایروبیک، تا زمانی که دکترمشخص کرده است،خودداری کنید.
  • برای کاهش خونریزی می توانید از داروهای ضداحتقان استفاده کنید،البته این نکته را فراموش نکنید که
  • پزشکان معمولا مصرف این دارو را بیشتر از سه روز بعد ازعمل اندوسکوپی توصیه نمی کنند.
بعد از انجام اندوسکوپی و مشاهده موارد زیر می توانید با پزشک تماس بگیرید:
  • تجربه درد و فشار خیلی شدید در بینی،سینوس ها و سر
  • خونریزی بی وقفه از بینی که با مصرف دارو رفع نمی شود.
  • وجود تب بالای 38 درجه به همراه لرز
  • بروز مشکلاتی در بینایی
  • گرفتگی و سفتی شدید گردن

نتیجه گیری

انجام اندوسکوپی روش بسیار خوب و موثری است که دردرمان بسیاری از اشخاص نتیجه می دهد و مشکل سینوس ها را کاملا برطرف می کند.اگرچه در بعضی از اشخاص نیاز به تکرار این پروسه یا استفاده از روش های دیگر وجود دارد.

بهترین جراح آندوسکوپی سینوس چه کسی است؟

دکتر علیرضا مومنی ، جراح و متخصص گوش و حلق و بینی ، جراح پلاستیک سر و گردن ، دارای بورد تخصصی ، بهترین جراح آندوسکوپی سینوس  اصفهان ، دارای نمونه کارهای موفق بسیاری در این زمینه در کارنامه کاری خود می باشند ؛ جهت کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با ایشان ، می توانید به صفحه اینستاگرام شان مراجعه نمایید .

هزینه جراحی آندوسکوپی سینوس چقدر است ؟

اطلاع از هزینه نهایی جراحی آندوسکوپی سینوس ، نیازمند مراجعه به پزشک و قرارگیری تحت معاینه می باشد ؛ بنابراین ، در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در این باره به پزشک مراجعه نمایید.تعیین هزینه های این فرآیند نیاز به انجام معاینات و بررسی وضعیت بیمار دارد. همچنین داروهای مورد نیاز دستمزد پزشک کلینیک و مواردی از این قبیل نیز در این امر موثر می باشند. بنابراین در صورتی که نیاز به انجام این فرآیند دارید به بهترین جراح بینی مراجعه نمایید و در این خصوص اطلاعاتی که نیاز دارید را کسب کنید.

سوالات متداول در مورد اندوسکوپی سینوس

پروسه اندوسکوپی سینوس چقدر دردناک می باشد؟

برای انجام این فرآیند، پزشک این پروسه را تحت بی حسی موضعی برای شما انجام می دهد . برای شروع دهان و بینی با اسپری بی حس می شود و شما دیگر چیزی را احساس نخواهید کرد.بعد از اتمام پروسه و با از بین رفتن بی حسی سوزش در گلو و بینی بسیار نرمال است و باید در این مورد تحمل داشته باشید تا مشکل بعد از یک الی دو روز رفع شود. در این مدت با مصرف داروهای مسکن می توانید تا حدود بسیار زیادی این مشکل را رفع کنید. درد و تورم را می توانید با استفاده از کمپرس سرد البته با نظر پزشک بسیار کاهش دهید.

معمولا پزشک چه هنگامی انجام اندوسکوپی سینوس را برای افراد لازم می داند؟

افرادی که به دلیل وجود التهابات در سینوس های خود دچار سینوزیت مزمن شده اند و این مشکل با وجود درمانهای دارویی برطرف نشده است معمولا توسط پزشک کاندیدای خوبی برای اندوسکوپی می باشند. افرادی که سینوس های انها دچار عفونت مزمن می باشد.
افرادی که دارای پولیپ بینی می باشند و این موضوع مشکلات تنفسی بسیاری را برای آنها ایجاد کرده است .

مدت زمان این پروسه معمولا چه میزان زمان می برد؟

معمولا این جراحی حدود 2 الی 4 ساعت به طول می انجامد و زمان ان با توجه به فرآیندی که قرار است پروسه صورت بگیرد متغیر می باشد.