زمانی که مخاط یا همان لایه پوشاننده داخلی بینی بیش از اندازه رشد کند، در داخل بینی توده هایی اضافی ایجاد می شوند که در اصطلاح به آن ها پولیپ بینی گفته می شود. این توده های اضافی منجر به مسدود شدن بینی شده و در نهایت با مشکلات تنفسی برای فرد همراه خواهند بود. دکتر علیرضا مومنی بهترین جراح بینی در اصفهان در ادامه این مقاله اطلاعات کاملی را در این باب شرح می دهند. از جمله عواملی که موجب ایجاد پولیپ در بینی می شود می توان به عفونت های بینی و سینوس و همچنین حساسیت و آلرژی که مخاط بینی را تحریک می کنند اشاره نمود. نکته ای که افراد باید به آن توجه داشته باشند این است که پولیپ ها ، توده ها و ضایعات خوش خیمی هستند که درمان آن ها بسته به شدت شان نیاز به درمان دارویی یا جراحی بینی در اصفهان یا هر دو دارد.

پولیپ بینی - دکتر مومنی

چه عواملی در بروز پوليپ بینی تاثیر دارند ؟

احتمال بروز این ضایعات در افرادی که دارای شرایط ذیل هستند بیشتر از سایرین می باشد:

• آسم
  • فیبروز کیستیک
  • عکس العمل به مصرف آسپرین
  • سینوزیت مزمن یا همان عفونت سینوسی مزمن

به طور کلی باید گفت هرگونه بیماری یا مشکلی که موجب متورم شدن حفره داخلی بینی و سینوس به طور دائم شود، احتمال ایجاد پولیپ بینی را افزایش خواهد داد.فاکتور دیگری که منجر به افزایش احتمال بروز این توده ها می شود، سن است؛ احتمال ایجاد پولیپ در افرادی که سن آن ها بیشتر از 40 سال است بیشتر می باشد.

علائم پوليپ بینی چیست ؟

پولیپ بینی نشانه هایی شبیه به سرماخوردگی داشته و موارد ذیل را در بر می گیرد:

• ترشح از بینی
  • احساس خفگی
  • خرناس کشیدن
  • درد صورت یا سردرد
  • فشار به سینوس ها
  • انسداد مزمن بینی
  • آبریزش بینی به طور مکرر
  • کاهش حس چشایی و بویایی
  • ناتوانی در نفس کشیدن از راه بینی و تنفس دهانی
  • سردردهای دائمی؛ در صورتی که عفونت سینوسی وجود داشته باشد.

در صورتی که بیشتر از 10 روز دارای این علائم و نشانه ها بودید، به بهترین متخصص گوش و حلق و بینی اصفهان یا هر شهری که در آن ساکن هستید مراجعه نمایید.

درمان پولیپ بینی

بعد از اینکه وجود پولیپ با انجام روش هایی همچون معاینه فیزیکی ، آندوسکوپی بینی، مطالعات تصویری و تست فیبروز کیستیک تشخیص داده شد، دکتر علیرضا مومنی ، جراح بینی اصفهان با توجه به شرایط و نیاز بیمار، بهترین روش درمان که شامل موارد ذیل می باشد را برای او تعیین می نماید:

قطره استروئیدی : اگر شما بیماران عزیز به هر یک از علائم پولیپ مبتلا هستید  ، لازم است به جراح و متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید تا بهترین پروسه درمانی از جانب پزشک برای شما در نظر گرفته شود. پزشک پس از انجام بررسی های لازم و تشخیص این عارضه در شما بیماران به منظور کنترل ناهنجاری ها ، استفاده از قطره ها و قرص های استروئیدی را پیشنهاد می کند. این پروسه درمانی در کنترل و عدم شدت یافتن پولیپ نقش بسیار مهمی داشته ، که می تواند در روند درمانی به بیماران کمک بسیار مفیدی کند. در صورتی که دوره درمانی شما با استفاده از قطره های استروئیدی به خوبی پیش نرفته باشد ، پزشک استفاده از قرص های استروئیدی را پس از دوره درمانی با قطره ها پیشنهاد می کند. در واقع قرص های استروئیدی شدت التهاب را تا حد ممکن کاهش داده و کنترل می کند.

قرص استروئیدی : هنگامی که بیمار به  نوع شدیدی از پولیپ بینی مبتلا باشد و تورم آن افزایش یابد پزشک قرص های استروئیدی را برای کنترل و کاهش رشد این توده ها تجویز خواهد کرد.

دارو : در برخی موارد استفاده از دارو های ضد قارچ برای آلرژی های قارچی ، اختلالات باکتریایی و غیره نیز استفاده می شود که مقداری در کنترل و کاهش عوارض پولیپ تاثیر گذار است.

ضد قارچ ها : در برخی مواقع قرص ها و قطره های استروئیدی تاثیرات موثری در بهبود پولیپ بینی نخواهند داشت و افراد نیز با تشدید علائم خود رو به رو خواهند شد ، در نتیجه متخصص گوش و حلق و بینی از دیگر دارو های موثر همچون ضد قارچ ها برای افراد مبتلا به آلرژی های قارچی ، اختلالات باکتریایی و غیره نیز تجویز می کند.

پولیپکتومی : تکنیک درمانی نهایی جهت بهبود پولیپ بینی در افراد پولیپکتومی می باشد. در واقع در صورتی که روش های توصیه شده تاثیری بر این عارضه نداشته باشند ، پزشک جراحی را به عنوان آخرین گزینه به شما پیشنهاد می کند. طی این پروسه جراحی پزشک با بکارگیری از آندوسکوپیک و دیگر ابزار های مورد نیاز بافت و توده های اضافی را با دقت بسیار بالایی از داخل مجاری بینی بیمار بر می دارد. جراحی پولیپ بینی به صورت جراحی آندوسکوپی سینوسی انجام می‌شود. در این روش ، جراح از طریق دستگاهی به نام اندوسکوپ به داخل بینی دسترسی پیدا می‌کند و پولیپ‌های بینی را برش می‌دهند یا تخلیه می‌کنند.

پولیپ بینی- دکتر مومنی

چه زمانی نیاز به جراحی پولیپ بینی داریم ؟

هنگام تشخیص عارضه پولیپ بینی ، بلافاصله عمل تجویز نمی شود. قبل از آن که عملی صورت بگیرد ، پزشک با توجه به شرایط بیمار ، دارو ها و دستورالعمل های خاصی برای بیمار تجویز می کند. معمولا داروهای استروئیدی در کوچک کردن پولیپ تاثیر بسزایی دارند و مصرف این دارو ها در کنار دوری از عوامل تشدید کننده بیماری ، موثر در درمان است. اما اگر روش اول موثر نبود و به مرور زمان پولیپ بزرگ تر شد ، پزشک راه جراحی را انتخاب می کند.

چه عواملی پولیپ بینی را تشدید می کند ؟

پولیپ در بینی می تواند با عدم رعایت بعضی نکات تشدید کننده ، افزایش یابد و بدین ترتیب شرایط را برای بیمار سخت تر کند. جهت آن که از تشدید این عارضه در خود جلوگیری کنید در ادامه با عوامل تشدیدزا این بیماری آشنا شوید.

آلاینده ها و مواد شیمیایی : آلاینده ها ، مواد شیمیایی و گرد و غبار هنگامی که در تماس با بینی قرار می گیرند ، می توانند عارضه پولیپ بینی را افزایش دهند. بدین ترتیب در صورتی که درگیر عارضه مذکور هستید تا حد امکان ، هنگام آلودگی هوا ، در خانه بمانید. و در صورتی که در خودرو خود هستید ، از کولر ماشین استفاده نکنید. کولر خودرو با آوردن هوای آلوده به داخل ، می تواند عارضه شما را تشدید کند. لازم به ذکر است که اگر با مواد شیمایی سر و کار دارید و احساس می کنید ، حین استفاده از آن ها بیماری در شما تشدید می شود تا خوب شدن کامل از مواد شیمیایی تشدید کننده ، دوری کنید.

قرص های آلرژی زا : آسپرین ، دارو های ضد درد (ایبوپروفن ، ناپروکسن) نمونه هایی از قرص های آلرژی زا هستند که می توانند سبب تشدید پولیپ بینی شما بشوند. بدین ترتیب از خوردن قرص های آلرژی زا جهت حفظ سلامتی خود ، اجتناب کنید.

سابقه خانوادگی پولیپ در بینی : اگر بیش از دو نفر از اعضای خانواده شما دچار عارضه مذکور هستند ، احتمال ابتلا شدن شما نیز به این بیماری وجود دارد. بدین ترتیب بهترین راه پیشگیری ، دوری از عوامل تشدید کننده و مراجعه سریع به پزشک هنگام مواجه با یکی از علامت های بیماری است.

پولیپ بینی- دکتر مومنی

کدام دسته از افراد بیشتر به عارضه پولیپ در بینی مبتلا می شوند ؟

به طور کلی پولیپ بینی در افراد میانسال بخصوص بالای 40 سال بسیار دیده شده است ، همچنین بهتر است بدانید که بانوان به نسبت آقایان بسیار بیشتر دچار پولیپ در بینی خواهند شد که علائم آن در خانم ها بسیار شدیدی تر از آقایان می باشد. در برخی موارد ممکن است ،کودکان به علت های گوناگون و در صورت ابتلا به آسم ، اختلالات تنفسی و زکام و همچنین ارثی که از مادر و یا پدر به آن ها رسیده باشد دچار به پولیپ شوند.

عوارض پولیپ بینی

پولیپ های بینی می توان باعث بروز شکایاتی شود به این دلیل که انها مسیرهای تنفسی را مسدود می کنند و به این دلیل تورم و ناراحتی از جمله عارضه های بسیار بارز پولیپ به شمار می رود.

از دیگر شکایات ممکن می توان به موارد فوق اشاره کرد :

آپنه خواب: این مساله باعث می شود که افراد به هنگام خواب دچتار عارضه های تنفسی شده باشند.

عفونت سینوسی : پولیپ های بینی می تواند باعث بروز این مشکل شود.

به همین جهت توصیه می شود در صورتی که هر یک از علائم مرتبط با این بیماری را احساس کردید برای معاینه اولیه و سپس ارائه خدمات درمانی ، به بهترین جراح بینی اصفهان مراجعه کنید.

پیشگیری از بازگشت پولیپ های بینی بعد از جراحی

بعد از جراحی پولیپ بینی در صورتی که موارد زیر را به خوبی رعایت کنید دیگر نگرانی از بابت بازگشت این مشکل وجود نخواهد داشت .

آلرژی خود را درمان کنید: حتما توصیه های پزشک را جدی بگیری و در صورتی که علائم به خوبی کنترل نشده اند از پزشک بخواهید که رویکرد درمانی شما را تغییر دهد .

دور از آلودگی ها: مواردی وجود دارد که می تواند باعث تحریک بینی شما شود و ناراحتی و تورم را در بینی و سینوس ها به وجود بیاورد به همین دلیل و برای جلوگیری از این امر باید بعد از درمان پولیپ بینی از گرد و غبار ، دود سیگار آلودگی ، دود الاینده ها دور بمانید.

شستن مرتب دست ها و رعایت بهداشت: این امر می تواند باعث شود که تا حدود بسیار زیادی از آلودگی های ویروسی و باکتریایی دور بمانید.

استفاده از مرطوب کننده هوا در محیط زندگی: این کار شما باعث می شود که کانال های تنفسی شما به خوبی مرطوب باشد و این قضیه می تواند از هرگونه مسدود شدن تورم در بینی خودداری نماید.

استفاده از اسپری های سالین: از اسپری های سالین برای شست و شوی درون بینی استفاده نمایید. اسپری سالین می تواند از ورود آلرژن ها و موارد آزار دهنده به درون بینی جلوگیری کند.

آیا امکان دارد پولیپ بینی بعد از جراحی بازگردد ؟

بر اساس نظر بهترین جراح بینی اصفهان ،  امکان دارد که پولیپ بینی بعد از جراحی بینی مجدد بازگردد. پولیپ‌ها معمولاً نتیجه التهاب مزمن در مخاط بینی و سینوس‌ها هستند و عوامل مختلفی می‌توانند باعث بروز آن‌ها شوند ، از جمله آلرژی‌ها ، عفونت‌ها ، و اختلالات التهابی ، بنابراین حتی بعد از جراحی و برداشتن پولیپ‌ها ، ممکن است عوامل بنیادی که باعث رشد آن ها شده‌اند ، همچنان وجود داشته باشند و به بازگشت آن‌ها کمک کنند.
در برخی موارد ، جراحی بینی می‌تواند باعث تغییر در ساختار داخلی بینی و سینوس‌ها شود که ممکن است به بروز یا بازگشت پولیپ‌ها منجر شود. همچنین ، اگر وضعیت التهابی یا عفونت مزمن درمان نشده باقی بماند ، احتمال بازگشت پولیپ‌ها وجود دارد. برای پیشگیری از این مشکل ، مهم است که بیمار به دقت دستورالعمل‌های پزشک را دنبال کند و در صورت بروز علائم جدید یا بازگشت مشکلات ، به موقع به پزشک مراجعه کند.
درمان‌های اضافی مانند داروهای ضد التهاب ، استروئیدهای بینی ، و مدیریت مناسب شرایطی که باعث ایجاد پولیپ‌ها می‌شود ، می‌تواند به کاهش احتمال بازگشت پولیپ‌ها کمک کند. مشاوره منظم با پزشک و پیگیری وضعیت پس از جراحی نیز برای مدیریت و پیشگیری از بازگشت پولیپ‌ها اهمیت دارد.

آیا پولیپ بینی می تواند خطرناک باشد ؟

دکتر علیرضا مومنی ، پولیپ بینی را  به‌طور مستقیم خطرناک نمی دانند ، اما می‌توان گفت این عارضه می تواند مشکلاتی را ایجاد کند که به سلامتی فرد آسیب بزند. پولیپ‌ها می‌توانند باعث انسداد راه‌های تنفسی بینی و سینوس‌ها شده ، به مشکلات تنفسی ، کاهش حس بویایی ، و عفونت‌های مزمن منجر شوند. در موارد نادر ، پولیپ‌های بزرگ یا چندگانه ممکن است به فشار بر ساختارهای مجاور بینی و سینوس‌ها بیافزایند و به بروز عوارضی مانند سردرد یا مشکلات خواب کمک کنند..

هزینه جراحی پولیپ در اصفهان

قیمت  پروسه درمانی پولیپ بینی در اصفهان به عواملی نظیر ، اندازه پولیپ ، پزشک انتخابی ، جغرافیای محل زندگی ، کلینیک یا بیمارستان انتخابی شما وابسته است. بدین ترتیب امکان ارائه قیمت دقیق را نداریم. اما شما می توانید با مراجعه به مطب بهترین جراح بینی اصفهان  یا از راه شبکه های اجتماعی هزینه دقیق را جویا شوید.

هزینه پولیپ بینی تحت حمایت بیمه

از آن جا که پولیپ در بینی نوعی بیماری محسوب می شود ، درمان آن از راه دارو یا جراحی ، تحت حمایت بیمه قرار می گیرد. بدین منظور در صورتی که پزشک شما با بیمه شما طرف قرارداد باشد ، امکان استفاده از مزایای بیمه برای شما فراهم است.برای اینکه در این خصوص مطمئن شوید کافی است به نمایندگی بیمه خود مراجعه نمایید.